Przejdź do treści

Forum wyszukaj na forum

 
awatar_uzytkownika_o_nazwie :'hublan'
hublan Postów na forum - 1

Odp: Zapraszamy do dyskusji

2012-10-29 17:08:17
Moim skromnym zdaniem poza wymienionymi w artykule

http://www.polskaszerokopasmowa.pl/artykuly/uke-i-operatorzy-ustala-jak-mierzyc-jakosc-uslug-telekomunikacyjnych.html

"...czas oczekiwania na przyłączenie do publicznej sieci telekomunikacyjnej, czas oczekiwania na połączenie z infolinią operatora, czas usunięcia uszkodzenia lub awarii, wskaźnik reklamacji poprawności faktur oraz uzupełnień kwot uiszczonych w formie przepłaconej..."

 niezbędne są do uwzglęnienia  następujące wskaźniki:

- symetrycznośc / asymetryczność łącza (procent UL w stosunku do DL) np. łącze o prędkościach maksymalnych DL=20 i UL=5 miałoby 25% 

- stabilność dostępnego pasma (średnia miesięczna oraz krótkotrwała minuta, godzina, doba) określonego w umowie (minimum 80% prędkości maksymalnej zarówno dla DL jak i UL)

- procent straty pakietów  (średnia miesięczna oraz krótkotrwała minuta, godzina, doba)

- czasy opóźnień (średnia miesięczna oraz krótkotrwała minuta, godzina, doba)

- wachania opóźnień (średnia miesięczna oraz krótkotrwała minuta, godzina, doba) bardzo istotne przy multimediach oraz voip

- określenie 10-20 punktów pomiarowych posiadających niezbędny zapas pasma do pomiarów łącz o prędkościach od 1 do 150 Mbps (bo takie aktualnie sprzedają choćby kablówki) stworzenie systemu certyfikacji (z prawem użycia loga na swojej stronie oraz materiałach reklamowych) który gwarantuje iż operator spełnia zapisy umów.

- konieczność zawarcia wszelkich tych danych w umowie oraz sposób egzekucji dla klientów

 

na ten moment przychodzi mi tyle do głowy pewnie po chwili zastanowienia można by określić jeszcze parę równie istotnych parametrów
awatar_uzytkownika_o_nazwie :'mpodolska'
mpodolska Postów na forum - 2

Odp: Zapraszamy do dyskusji

2012-10-31 15:06:16
Być może Pan wie, że w ubiegły piatek Prezes UKE  podpisała porozumienie na rzecz podnoszenia jakości usług telekomunikacyjnych, w tym usługi dostepu do szerokopasmowego Internetu z róznymi podmiotami (przedsiebiorcami telekomunikacyjnymi, izbami gospodarczymi, przedstawicielami świata nauki)

http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead07&news_cat_id=168&news_id=8328&layout=3&page=text

W ramach prac tworzonego własnie zespołu roboczego będą określone wskaźniki jakości oraz uzgodnione metodyki badań wytypowanych wskaźników, tak by klienci otrzymali przejrzysta i porównywalna informacje na temat rzeczywiście swiadczonej jakości usług (a nie deklarowanej).

Odnoszac sie do Pana propozycji to muszę powiedzieć, że całkiem sporo i konkretnie "przyszło Panu do głowy", gdyż takie właśnie wskaźniki jak:

prędkość w Mbit/s lub kbit/s:

 - data transmission speed "up" & "down" zdefiniowany w ETSI EG 202 057-4 p. 5.2

- mean data rate dla usług FTP, HTTP i E-mail zdefiniowany w ETSI TS 102 250-2   p.6. 1.7, p. 6.8.7, p. 7.2.8

 Opóźnienie w ms:

- IPTD (IP packet Transfer Delay zdefiniowany w ITU-T Y.1540 p. 6.2

- Delay zdefiniowany w ETSI EG 202 057-4 p.5.5

Zmienność opóźnienia (tzw. jitter) w ms

- IPDV (IP Delay Variation) zdefiniowany w ITU-T Y.1540 p. 6.2.4 i w ITU-T Y.1541 Annex II.

 Wskaźnik utraty pakietów w %:

Packet Loss Ratio został zdefiniowany w ITU-T 1540 p.6.4

Wskaźnik błędnych pakietów

Packet error ratio został zdefiniowany w Zaleceniu ITU-T 1540 p.6.3.

Oczywiscie lista wskaxników jest dłuższa, zacytowałam te moim zdaniem najważniejsze do oceny usługi.

W dokumentach tych wskazano metodyki badań (modele badań) powyzszych parametrów, a także srodowisko pomiarowe.

Zachęcam do lektury zacytowanych dokumentów. Gdyby Pan miał jeszcze jakieś konstruktywne przemyslenia i opinie to proszę podzielić sie z innymi na tym Forum.

 

 

Forum wyszukaj na forum

Nie masz uprawnień do przeglądania tego forum

przeczytaj_tresc_ponownie