![]()
hublan
Postów na forum - 1
Odp: Zapraszamy do dyskusji2012-10-29 17:08:17
Moim skromnym zdaniem poza wymienionymi w artykule
http://www.polskaszerokopasmowa.pl/artykuly/uke-i-operatorzy-ustala-jak-mierzyc-jakosc-uslug-telekomunikacyjnych.html "...czas oczekiwania na przyłączenie do publicznej sieci telekomunikacyjnej, czas oczekiwania na połączenie z infolinią operatora, czas usunięcia uszkodzenia lub awarii, wskaźnik reklamacji poprawności faktur oraz uzupełnień kwot uiszczonych w formie przepłaconej..." niezbędne są do uwzglęnienia następujące wskaźniki: - symetrycznośc / asymetryczność łącza (procent UL w stosunku do DL) np. łącze o prędkościach maksymalnych DL=20 i UL=5 miałoby 25% - stabilność dostępnego pasma (średnia miesięczna oraz krótkotrwała minuta, godzina, doba) określonego w umowie (minimum 80% prędkości maksymalnej zarówno dla DL jak i UL) - procent straty pakietów (średnia miesięczna oraz krótkotrwała minuta, godzina, doba) - czasy opóźnień (średnia miesięczna oraz krótkotrwała minuta, godzina, doba) - wachania opóźnień (średnia miesięczna oraz krótkotrwała minuta, godzina, doba) bardzo istotne przy multimediach oraz voip - określenie 10-20 punktów pomiarowych posiadających niezbędny zapas pasma do pomiarów łącz o prędkościach od 1 do 150 Mbps (bo takie aktualnie sprzedają choćby kablówki) stworzenie systemu certyfikacji (z prawem użycia loga na swojej stronie oraz materiałach reklamowych) który gwarantuje iż operator spełnia zapisy umów. - konieczność zawarcia wszelkich tych danych w umowie oraz sposób egzekucji dla klientów na ten moment przychodzi mi tyle do głowy pewnie po chwili zastanowienia można by określić jeszcze parę równie istotnych parametrów
Rozwiń
Zgłoś wpis do moderacji
liczba odpowiedzi 1
|
![]()
mpodolska
Postów na forum - 2
Odp: Zapraszamy do dyskusji2012-10-31 15:06:16
Być może Pan wie, że w ubiegły piatek Prezes UKE podpisała porozumienie na rzecz podnoszenia jakości usług telekomunikacyjnych, w tym usługi dostepu do szerokopasmowego Internetu z róznymi podmiotami (przedsiebiorcami telekomunikacyjnymi, izbami gospodarczymi, przedstawicielami świata nauki)
http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead07&news_cat_id=168&news_id=8328&layout=3&page=text W ramach prac tworzonego własnie zespołu roboczego będą określone wskaźniki jakości oraz uzgodnione metodyki badań wytypowanych wskaźników, tak by klienci otrzymali przejrzysta i porównywalna informacje na temat rzeczywiście swiadczonej jakości usług (a nie deklarowanej). Odnoszac sie do Pana propozycji to muszę powiedzieć, że całkiem sporo i konkretnie "przyszło Panu do głowy", gdyż takie właśnie wskaźniki jak: prędkość w Mbit/s lub kbit/s: - data transmission speed "up" & "down" zdefiniowany w ETSI EG 202 057-4 p. 5.2 - mean data rate dla usług FTP, HTTP i E-mail zdefiniowany w ETSI TS 102 250-2 p.6. 1.7, p. 6.8.7, p. 7.2.8 Opóźnienie w ms: - IPTD (IP packet Transfer Delay zdefiniowany w ITU-T Y.1540 p. 6.2 - Delay zdefiniowany w ETSI EG 202 057-4 p.5.5 Zmienność opóźnienia (tzw. jitter) w ms - IPDV (IP Delay Variation) zdefiniowany w ITU-T Y.1540 p. 6.2.4 i w ITU-T Y.1541 Annex II. Wskaźnik utraty pakietów w %: Packet Loss Ratio został zdefiniowany w ITU-T 1540 p.6.4 Wskaźnik błędnych pakietów Packet error ratio został zdefiniowany w Zaleceniu ITU-T 1540 p.6.3. Oczywiscie lista wskaxników jest dłuższa, zacytowałam te moim zdaniem najważniejsze do oceny usługi. W dokumentach tych wskazano metodyki badań (modele badań) powyzszych parametrów, a także srodowisko pomiarowe. Zachęcam do lektury zacytowanych dokumentów. Gdyby Pan miał jeszcze jakieś konstruktywne przemyslenia i opinie to proszę podzielić sie z innymi na tym Forum.
Rozwiń
Zgłoś wpis do moderacji
liczba odpowiedzi 2
|
Portal realizowany w ramach projektu nr POIG.07.01.00-00-019/09 pn. „System Informacyjny o infrastrukturze szerokopasmowej i portal Polska Szerokopasmowa”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.